Kurs 13 – Komunikacja z pacjentem

Specjalizacja z fizjoterapii
Prezes Fundacji WDO-MED

Liczba uczestników :10 /min./ – 20 /max./

osób Liczba godzin dydaktycznych /45 min/ 6 godzin – sobota lub niedziela
koszt kursu: 500.00 złotych / od osoby/

  • Magistrów fizjoterapii posiadających prawo wykonywania zawodu
  • Specjalistów fizjoterapii, którzy ukończyli specjalizację przed nowelizacją programu specjalizacji
  • Studentów 5 roku kierunku fizjoterapia

Celem szkolenia jest aktywowanie i odblokowanie potencjału i wewnętrznych zasobów
będących w posiadaniu każdego z uczestników szkolenia w kontekście udzielanych świadczeń
opieki zdrowotnej, przy jednoczesnym pokazaniu sposobów nawiązania i w dalszej perspektywie
podtrzymania zbudowanych relacji z pacjentem. W trakcie szkolenia uczestnicy zobaczą, jak
funkcjonuje ludzki mózg w trakcie podejmowania przez Pacjentów procesu decyzyjnego i co tak
naprawdę skutecznie sabotuje, wstrzymuje lub wręcz uniemożliwia podejmowanie jakichkolwiek
działań i decyzji. To właśnie jest klucz do odniesienia sukcesu zawodowego i dobrej współpracy.

Zapoznają się też ze skutecznymi sposobami komunikacji z Pacjentem w obszarze filtrowani
komunikatów oraz ze strukturą języka, w szczególności w obszarze wywiadu medycznego.
Przekłada się on bowiem wprost ko na realizowany proces leczenia. Dodatkowo zapoznają się
również z tym, jakim prawom podlega praca całego zespołu medycznego i niemedycznego w
globalnym procesie leczenia i obcowania z pacjentem i jakie są szanse oraz zagrożenia z tym
związane. Dodatkowo usłyszą jak podtrzymywać zbudowaną relację, jak skutecznie kierować
rozmowami w oparciu o umiejętność pytania. Do tego znajomość typów osobowości i
metaprogramów pozwoli im skutecznie tworzyć komunikaty zrozumiałe w pełni przez swoich
odbiorców, co w konsekwencji przekłada się wprost na oszczędność czasu, przejrzystość procesów i
tym samym na wzrost efektywności ich praktyki fizjoterapeutycznej.

  1. Gdzie jesteśmy (czyli coś o Pacjentach)
  2. Analiza sytuacji bieżącej – co dokładnie wiemy o sobie i o swojej praktyce
  3. Komunikacja i Proces decyzyjny Pacjenta
    • Budowa mózgu – skuteczna droga do zrozumienia istoty komunikacji z Pacjentem
    • Proces podejmowania decyzji – rodzaje decyzji
    • Zasada 7 +/-2 i jej praktyczne aspekty w komunikacji.
  4. Skuteczna obrona Pacjenta przed informacją i komunikacją – jak do niego skutecznie dotrzeć
    • Mapa świata waszego Pacjenta – siła i znaczenie
    • Pierścienie obrony percepcyjnej
    • Marker somatyczny – czym jest i jego znaczenie w rozmowie z Pacjentem
  5. Najważniejsze czynniki motywujące Pacjentów do działania i współpracy z Tobą
  6. Komunikacja – podstawy
    • Jedna Najważniejsza Zasada
    • Filtrowanie komunikatów
    • Struktura języka powierzchniowa i głęboka
    • Droga na skróty – Pomijanie, zniekształcanie, generalizacja
  7. Wywiad z Pacjentem – wyjątkowo szerokie źródło informacji
    • Część medyczna – merytoryka niezbędna do wykonywania Twojej pracy
    • Część niemedyczna/ekonomiczna – zbiorcze informacje o pacjencie (Zasada „Białego Kitla”)
    • Poprawny cykl komunikacji z pacjentem – PSM (Pytam, Słucham, Mówię)
      • Pacing – Istota i znaczenie komunikacji niewerbalnej w kontakcie z pacjentem
      • Zasada – Pacjent nie jest kolegą lub koleżanką
    • Znaczenie podobieństw i punktów styczności
  8. Psychogeografia w kontakcie z Pacjentem
    • Przestrzeń uważana za „bezpieczną” w bieżącym kontakcie
    • Optymalne ustawienie w czasie prowadzenia rozmowy
    • Kinestetyka – metoda, która po prostu działa
  9. Komunikacja bezpośrednia z Pacjentem – czyli sztuka kierowania rozmową – reguły i zasady.
    • Czego unikamy – pytania rozstrzygające, pytania wymagające tłumaczenia, sformułowania
      negatywne
    • Co stosujemy – zawsze pytania otwierające działanie, sugerujące, refleksyjne i stymulujące
  10. 2 kluczowe komunikaty, których należy unikać w komunikacji z Pacjentem
  11. Znaczenie i zadania pracy zespołowej w globalnym procesie leczenia i obcowania z Pacjentem z uwzględnieniem wybranych podstawowych zasad wywierania wpływu społecznego – Szanse i Zagrożenia
  12. Obiekcje Pacjentów
    • Korzyści wynikające z obiekcji, czyli „przeramowanie” sytuacji
    • Chcę się zastanowić
    • To jest drogie / za drogie
    • Zróbmy to inaczej – czyli czas na Twoje działanie
  13. Finalizowanie planu leczenia – część ekonomiczna
    • Zgoda na plan
    • Zasada „Rabat jest za coś”
  14. Kluczowe cele w kontakcie z Pacjent
    • Cel jawny
    • Cel ukryty
  15. Najważniejsze powody dla których Pacjenci ufają właśnie Tobie i przychodzą właśnie do Ciebie
  16. XVI. Pacjent -– kim jest w Twoim przypadku
    • Persona – definicja
    • Twoja grupa docelowa
  17. Miejsca pozyskiwania pacjentów – kto wie, że jesteś dobra / dobry w tym co robisz 
    • Twoja strona firmowa, osobista, FB –jesteś ekspertem, budowanie świadomości i
      społeczności
    • STP – Siła Twojego Przekazu – Rozmowy ze znajomymi i z innymi ludźmi
    • Gdzie bywają Twoi pacjenci
  18. Referencje – rodzaje i znaczenie
    • Naturalne
    • Wymuszone
  19. Typowe sytuacje
    • Pierwszy raz – gabinet
    • Nie wiem gdzie iść
    • Przedłużająca się wizyta
    • Wcześniejsze przyjście
    • Wnioski pacjentów
  20. Przydatne i skuteczne konstrukcje zdaniowe w kontakcie z pacjentem
  21. Metaprogramy
    • Typologia osobowości – jak docierać do wszystkich pacjentów i komunikować się z nimi skutecznie osiągając zamierzone cele
Przewijanie do góry