Kurs 13 – Jak wykorzystując poprawną komunikację
wspólnie z Pacjentem skutecznie osiągać cele
związane z procesem leczenia i dobrze budować
relacje
Specjalizacja z fizjoterapii
Prezes Fundacji WDO-MED
Liczba uczestników :10 /min./ – 20 /max./
osób Liczba godzin dydaktycznych /45 min/ 6 godzin – sobota lub niedziela
koszt kursu: 500.00 złotych / od osoby/
Kurs przeznaczony jest dla:
- Magistrów fizjoterapii posiadających prawo wykonywania zawodu
- Specjalistów fizjoterapii, którzy ukończyli specjalizację przed nowelizacją programu specjalizacji
- Studentów 5 roku kierunku fizjoterapia
Cel kursu :
Celem szkolenia jest aktywowanie i odblokowanie potencjału i wewnętrznych zasobów
będących w posiadaniu każdego z uczestników szkolenia w kontekście udzielanych świadczeń
opieki zdrowotnej, przy jednoczesnym pokazaniu sposobów nawiązania i w dalszej perspektywie
podtrzymania zbudowanych relacji z pacjentem. W trakcie szkolenia uczestnicy zobaczą, jak
funkcjonuje ludzki mózg w trakcie podejmowania przez Pacjentów procesu decyzyjnego i co tak
naprawdę skutecznie sabotuje, wstrzymuje lub wręcz uniemożliwia podejmowanie jakichkolwiek
działań i decyzji. To właśnie jest klucz do odniesienia sukcesu zawodowego i dobrej współpracy.
Zapoznają się też ze skutecznymi sposobami komunikacji z Pacjentem w obszarze filtrowani
komunikatów oraz ze strukturą języka, w szczególności w obszarze wywiadu medycznego.
Przekłada się on bowiem wprost ko na realizowany proces leczenia. Dodatkowo zapoznają się
również z tym, jakim prawom podlega praca całego zespołu medycznego i niemedycznego w
globalnym procesie leczenia i obcowania z pacjentem i jakie są szanse oraz zagrożenia z tym
związane. Dodatkowo usłyszą jak podtrzymywać zbudowaną relację, jak skutecznie kierować
rozmowami w oparciu o umiejętność pytania. Do tego znajomość typów osobowości i
metaprogramów pozwoli im skutecznie tworzyć komunikaty zrozumiałe w pełni przez swoich
odbiorców, co w konsekwencji przekłada się wprost na oszczędność czasu, przejrzystość procesów i
tym samym na wzrost efektywności ich praktyki fizjoterapeutycznej.
Ramowy program kursu
- Gdzie jesteśmy (czyli coś o Pacjentach)
- Analiza sytuacji bieżącej – co dokładnie wiemy o sobie i o swojej praktyce
- Komunikacja i Proces decyzyjny Pacjenta
- Budowa mózgu – skuteczna droga do zrozumienia istoty komunikacji z Pacjentem
- Proces podejmowania decyzji – rodzaje decyzji
- Zasada 7 +/-2 i jej praktyczne aspekty w komunikacji.
- Skuteczna obrona Pacjenta przed informacją i komunikacją – jak do niego skutecznie dotrzeć
- Mapa świata waszego Pacjenta – siła i znaczenie
- Pierścienie obrony percepcyjnej
- Marker somatyczny – czym jest i jego znaczenie w rozmowie z Pacjentem
- Najważniejsze czynniki motywujące Pacjentów do działania i współpracy z Tobą
- Komunikacja – podstawy
- Jedna Najważniejsza Zasada
- Filtrowanie komunikatów
- Struktura języka powierzchniowa i głęboka
- Droga na skróty – Pomijanie, zniekształcanie, generalizacja
- Wywiad z Pacjentem – wyjątkowo szerokie źródło informacji
- Część medyczna – merytoryka niezbędna do wykonywania Twojej pracy
- Część niemedyczna/ekonomiczna – zbiorcze informacje o pacjencie (Zasada „Białego Kitla”)
- Poprawny cykl komunikacji z pacjentem – PSM (Pytam, Słucham, Mówię)
- Pacing – Istota i znaczenie komunikacji niewerbalnej w kontakcie z pacjentem
- Zasada – Pacjent nie jest kolegą lub koleżanką
- Znaczenie podobieństw i punktów styczności
- Psychogeografia w kontakcie z Pacjentem
- Przestrzeń uważana za „bezpieczną” w bieżącym kontakcie
- Optymalne ustawienie w czasie prowadzenia rozmowy
- Kinestetyka – metoda, która po prostu działa
- Komunikacja bezpośrednia z Pacjentem – czyli sztuka kierowania rozmową – reguły i zasady.
- Czego unikamy – pytania rozstrzygające, pytania wymagające tłumaczenia, sformułowania
negatywne - Co stosujemy – zawsze pytania otwierające działanie, sugerujące, refleksyjne i stymulujące
- Czego unikamy – pytania rozstrzygające, pytania wymagające tłumaczenia, sformułowania
- 2 kluczowe komunikaty, których należy unikać w komunikacji z Pacjentem
- Znaczenie i zadania pracy zespołowej w globalnym procesie leczenia i obcowania z Pacjentem z uwzględnieniem wybranych podstawowych zasad wywierania wpływu społecznego – Szanse i Zagrożenia
- Obiekcje Pacjentów
- Korzyści wynikające z obiekcji, czyli „przeramowanie” sytuacji
- Chcę się zastanowić
- To jest drogie / za drogie
- Zróbmy to inaczej – czyli czas na Twoje działanie
- Finalizowanie planu leczenia – część ekonomiczna
- Zgoda na plan
- Zasada „Rabat jest za coś”
- Kluczowe cele w kontakcie z Pacjent
- Cel jawny
- Cel ukryty
- Najważniejsze powody dla których Pacjenci ufają właśnie Tobie i przychodzą właśnie do Ciebie
- XVI. Pacjent -– kim jest w Twoim przypadku
- Persona – definicja
- Twoja grupa docelowa
- Miejsca pozyskiwania pacjentów – kto wie, że jesteś dobra / dobry w tym co robisz
- Twoja strona firmowa, osobista, FB –jesteś ekspertem, budowanie świadomości i
społeczności - STP – Siła Twojego Przekazu – Rozmowy ze znajomymi i z innymi ludźmi
- Gdzie bywają Twoi pacjenci
- Twoja strona firmowa, osobista, FB –jesteś ekspertem, budowanie świadomości i
- Referencje – rodzaje i znaczenie
- Naturalne
- Wymuszone
- Typowe sytuacje
- Pierwszy raz – gabinet
- Nie wiem gdzie iść
- Przedłużająca się wizyta
- Wcześniejsze przyjście
- Wnioski pacjentów
- Przydatne i skuteczne konstrukcje zdaniowe w kontakcie z pacjentem
- Metaprogramy
- Typologia osobowości – jak docierać do wszystkich pacjentów i komunikować się z nimi skutecznie osiągając zamierzone cele