Kurs 12 – Jak wykorzystując poprawną komunikację i
dobrze zbudowane relacje wspólnie z Pacjentem
skutecznie osiągać zarówno cele związane z
procesem leczenia oraz te związane z prowadzoną
działalnością medyczną
Liczba uczestników :10 /min./ – 20 /max./
osób Liczba godzin dydaktycznych /45 min/ 24 godzin – sobota i niedziela
koszt kursu: 1000.00 złotych / od osoby/
Kurs przeznaczony jest dla:
- Magistrów fizjoterapii posiadających prawo wykonywania zawodu
- Specjalistów fizjoterapii, którzy ukończyli specjalizację przed nowelizacją programu specjalizacji
- Studentów 5 roku kierunku fizjoterapia
Cel kursu
Celem szkolenia jest aktywowanie i odblokowanie potencjału i wewnętrznych zasobów będących
w posiadaniu każdego z uczestników w kontekście prowadzonej działalności medycznej, przy
jednoczesnym pokazaniu możliwości pozyskiwania i zdobywania nowych Klientów/Pacjentów,
wraz ze wskazaniem na sposoby nawiązania i w dalszej perspektywie podtrzymania zbudowanych
relacji. W trakcie szkolenia uczestnicy zobaczą, jak funkcjonuje ludzki mózg w trakcie
podejmowania przez Pacjentów procesu decyzyjnego i co tak naprawdę skutecznie sabotuje,
wstrzymuje lub wręcz uniemożliwia podejmowanie jakichkolwiek działań i decyzji. To właśnie jest
klucz do odniesienia sukcesu i rozwijania działalności. Zapoznają się też ze skutecznymi sposobami
komunikacji z Pacjentem w obszarze filtrowani komunikatów oraz ze strukturą języka, w
szczególności w obszarze wywiadu medycznego. Przekłada się on bowiem nie tylko na realizowany
proces leczenia, ale również na osiągane wyniki ekonomiczne. Uczestnicy zapoznają się również z
podstawowymi zasadami wywierania wpływu społecznego, mającymi zastosowanie w pracy
bieżącej. Dodatkowo zobaczą również jak ważna jest i jakim prawom podlega praca całego zespołu
medycznego i niemedycznego w globalnym procesie leczenia i obcowania z pacjentem i jakie są
szanse oraz zagrożenia z tym związane. Jednocześnie w trakcie szkolenia uczestnicy zobaczą, jak
funkcjonują zarówno nowoczesne kanały komunikacji i jakimi rządzą się prawami, jak również
dostrzegą ponownie zalety tych tradycyjnych, przy umiejętnej ich modyfikacji. Uczestnicy będą
mieli możliwość poprawnego zdefiniowania swojego Klienta/Pacjenta, tak aby przekaz wysyłany
przez nich był jak najbardziej efektywny. Dodatkowo usłyszą jak podtrzymywać zbudowaną relację,
jak skutecznie kierować rozmowami w oparciu o umiejętność pytania. Do tego znajomość typów
osobowości i metaprogramów pozwoli im skutecznie tworzyć komunikaty zrozumiałe w pełni przez
swoich odbiorców, co w konsekwencji przekłada się wprost na oszczędność czasu, przejrzystość
procesów i tym samym na wzrost efektywności ich praktyki fizjoterapeutycznej.
Ramowy program kursu
- Gdzie jesteśmy (czyli coś o Pacjentach)
- Analiza sytuacji bieżącej – co dokładnie wiemy o sobie i o swojej praktyce
- Komunikacja i Proces decyzyjny Pacjenta
- Budowa mózgu – skuteczna droga do zrozumienia istoty komunikacji z Pacjentem
- Proces podejmowania decyzji – rodzaje decyzji
- Zasada 7 +/-2 i jej praktyczne aspekty w komunikacji.
IV. Skuteczna obrona Pacjenta przed informacją i komunikacją – jak do niego skutecznie dotrzeć - Mapa świata waszego Pacjenta – siła i znaczenie
- Pierścienie obrony percepcyjnej
- Marker somatyczny – czym jest i jego znaczenie w rozmowie z Pacjentem
V. Najważniejsze czynniki motywujące Pacjentów do działania i współpracy z Tobą
VI. Komunikacja – podstawy - Jedna Najważniejsza Zasada
- Filtrowanie komunikatów
- Struktura języka powierzchniowa i głęboka
- Droga na skróty – Pomijanie, zniekształcanie, generalizacja
VII. Wywiad z Pacjentem – wyjątkowo szerokie źródło informacji - Część medyczna – merytoryka niezbędna do wykonywania Twojej pracy
- Część niemedyczna/ekonomiczna – zbiorcze informacje o pacjencie (Zasada „Białego Kitla”)
- Poprawny cykl komunikacji z pacjentem – PSM (Pytam, Słucham, Mówię)
- Pacing – Istota i znaczenie komunikacji niewerbalnej w kontakcie z pacjentem
Sposób mówienia, tempo, temat, znajomość markera somatycznego.
Zasada – Pacjent nie jest kolegą lub koleżanką - Znaczenie podobieństw i punktów styczności
VIII. Psychogeografia w kontakcie z Pacjentem - Przestrzeń uważana za „bezpieczną” w bieżącym kontakcie
- Optymalne ustawienie w czasie prowadzenia rozmowy
- Kinestetyka – metoda, która po prostu działa
IX. Komunikacja bezpośrednia z Pacjentem – czyli sztuka kierowania rozmową – reguły i zasady. - Czego unikamy – pytania rozstrzygające, pytania wymagające tłumaczenia, sformułowania
negatywne - Co stosujemy – zawsze pytania otwierające działanie, sugerujące, refleksyjne i stymulujące
X. 2 kluczowe komunikaty, których należy unikać w komunikacji z Pacjentem
XI. Znaczenie i zadania pracy zespołowej w globalnym procesie leczenia i obcowania z Pacjentem z
uwzględnieniem wybranych podstawowych zasad wywierania wpływu społecznego – Szanse i
Zagrożenia
XII. Obiekcje Pacjentów - Korzyści wynikające z obiekcji, czyli „przeramowanie” sytuacji
- Chcę się zastanowić
- To jest drogie / za drogie
- Zróbmy to inaczej – czyli czas na Twoje działanie
XIII. Finalizowanie planu leczenia – część ekonomiczna - Zgoda na plan
- Zasada „Rabat jest za coś”
XIV. Kluczowe cele w kontakcie z Pacjent - Cel jawny
- Cel ukryty
XV. Najważniejsze powody dla których Pacjenci ufają właśnie Tobie i przychodzą właśnie do Ciebie
XVI. Pacjent -– kim jest w Twoim przypadku - Persona – definicja
- Twoja grupa docelowa
XVII. Miejsca pozyskiwania pacjentów – kto wie, że jesteś dobra / dobry w tym co robisz - Twoja strona firmowa, osobista, FB –jesteś ekspertem, budowanie świadomości i
społeczności - STP – Siła Twojego Przekazu – Rozmowy ze znajomymi i z innymi ludźmi
- Gdzie bywają Twoi pacjenci
XVIII. Referencje – rodzaje i znaczenie - Naturalne
- Wymuszone
XIX. Typowe sytuacje - Pierwszy raz – gabinet
- Nie wiem gdzie iść
- Przedłużająca się wizyta
- Wcześniejsze przyjście
- Wnioski pacjentów
Uzyskane umiejętności
XX. Przydatne i skuteczne konstrukcje zdaniowe w kontakcie z pacjentem
XXI. Metaprogramy - Typologia osobowości – jak docierać do wszystkich Pacjntów i komunikować się z nimi
skutecznie osiągając zamierzone cele